Νους υγιής εν σώματι υγιεί!


 

 

 

Ο Γιάννης Καλλούτσης, personal trainer με μεγάλη εμπειρία, εξηγεί με λεπτομέρειες όσα φανταζόμαστε και υποθέτουμε για τα οφέλη της σωματικής άσκησης. Γιατί όταν αισθανόμαστε καλά οργανικά και ψυχικά, αποδίδουμε φυσικά καλύτερα σε όλους τους τομείς της ζωής μας, και στη δουλειά μας!

Ποια είναι τα κυριότερα oφέλη της σωματικής άσκησης; 

Τα οφέλη που προσφέρει η σωματική άσκηση είναι πολλά και ποικίλουν. Θα ξεκινήσω από το σημαντικότερο το οποίο είναι η ευεξία που προκαλεί και στο σώμα αλλά και στο μυαλό. Η καλή ψυχολογία σε έναν άνθρωπο είναι γνωστό πως καθορίζει, όχι μόνο τον εσωτερικό του κόσμο, αλλά και την σωματική του κατάσταση μειώνοντας το άγχος και την αίσθηση κούρασης. Εκτός λοιπόν από τα μυοσκελετικά οφέλη, υπάρχουν και εκείνα που δεν φαίνονται, είναι όμως τα σημαντικότερα όλων! Φυσικά μιλάω για την καλή λειτουργία του καρδιοαναπνευστικού συστήματος και όλων των εσωτερικών μας οργάνων. Αυτά συντελούν στο να έχουμε και να διατηρούμε το πολυτιμότερο αγαθό, την υγεία μας! Ας μην ξεχνάμε: Με τη γυμναστική παράγεται περισσότερη σεροτονίνη. Και σεροτονίνη = Ευτυχία 

Ποια από αυτά τα οφέλη είναι από τα πρώτα που θα καταλάβει ένας ασκούμενος και θα τον κάνουν να γυμνάζεται συστηματικά;

Η ανεβασμένη ψυχολογία και η αυτοπεποίθηση που έρχονται αμέσως μετά την πρώτη περίοδο ενασχόλησης με τη γυμναστική, θα κάνουν τον κάθε ασκούμενο να συνεχίσει ώστε να ανεβάσει τη σωματική του επίδοση για να ενισχύσει τα παραπάνω πλεονεκτήματα. Η βελτίωση της φυσικής κατάστασης καθώς και της αντοχής κάνουν την εμφάνισή τους από τις πρώτες κιόλας ημέρες. Κάποιοι πόνοι αρχίζουν να εξαφανίζονται αφού, ενδυναμώνοντας τους μυς, θωρακίζουμε τις αρθρώσεις. Ο ύπνος γίνεται πιο ποιοτικός και η καθημερινότητα αλλάζει προς το καλύτερο. Το άγχος και ό,τι άλλο απασχολεί για πολλές ώρες το μυαλό, εκτονώνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, τη σωματική άσκηση.

Ποια ώρα της ημέρας είναι προτιμότερο να γυμνάζεται ένας σκληρά εργαζόμενος άνθρωπος – πριν ή μετά τη δουλειά και γιατί;

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση σε αυτή την ερώτηση. Εξαρτάται από το είδος της δουλειάς – αν δηλαδή υπάρχει σωματική ή ψυχική κόπωση ή και τα δύο. Για παράδειγμα, αν κάποιος εργάζεται σκληρά χρησιμοποιώντας κυρίως το σώμα του θα ήταν προτιμότερο να γυμναστεί πριν από τη δουλειά έτσι ώστε να έχει μεγαλύτερη απόδοση. Επίσης, αυτό βοηθάει στο να έχει περισσότερη όρεξη και ενέργεια στην εργασία του. Αντίθετα, αν κάποιος εργάζεται πνευματικά, αλλά ταυτόχρονα καθιστικά, τότε είναι προτιμότερο να γυμναστεί μετά τη δουλειά, ώστε να εκτονωθεί. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι καλύτερες ώρες για να γυμναστεί κανείς είναι οι πρωινές γιατί οι ορμόνες λειτουργούν στο μάξιμουμ. Ο κάθε άνθρωπος, όμως, διαθέτει χρόνο για σωματική άσκηση όπως εκείνος κρίνει ότι είναι καλύτερο. Συνεπώς, καταλήγουμε στο ότι το θέμα στις, τόσο πιεσμένες, μέρες μας, είναι να βρεθεί κάποιο χρονικό διάστημα για σωματική άσκηση, ασχέτως ώρας.

Πόση ώρα πριν από την εκγύμναση θα πρέπει να έχει φάει κάποιος και τι;

Αν το πρόγραμμα της γυμναστικής που ακολουθεί κάποιος είναι εξαιρετικά έντονο και επίπονο, θα πρέπει να έχει φάει τουλάχιστον 2,5 με 3 ώρες πριν έτσι ώστε να έχει χωνέψει. Αυτό φυσικά εξαρτάται και από τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος του κάθε ανθρώπου. Αν πάλι το πρόγραμμα που ακολουθεί είναι θεωρητικά χαλαρό, μπορεί να έχει φάει πριν από 1,5 με 2 ώρες. Γενικά, συνιστάται η σωματική άσκηση να μην γίνεται με γεμάτο στομάχι για αποφυγή στομαχικών διαταραχών. Το γεύμα πριν από την άσκηση θα πρέπει να περιλαμβάνει και υδατάνθρακα εκτός από την απαραίτητη πρωτεΐνη, για την παραγωγή της ενέργειας που χρειάζεται.

Τι αποδίδει πρώτο: η ψυχολογική τόνωση ή η σωματική;

Θεωρώ ότι αυτές οι δύο έννοιες είναι αλληλένδετες. Πρωτίστως, όμως, με τη σωματική άσκηση τονώνεται η ψυχολογία. Αυτή ευθύνεται και για την μετέπειτα πορεία της καθημερινής αυτής συνήθειας που στόχο έχει την ευεξία. Κι ας μην ξεχνάμε: “νους υγιής εν σώματι υγιεί”!

Το μίνιμουμ της εκγύμνασης που μπορεί να έχει αποτέλεσμα…

Το να γυμνάζεται κάποιος 4 φορές την εβδομάδα αντί για 5 έχει μικρή διαφορά. Το να γυμνάζεται όμως έστω 1 ή 2 φορές την εβδομάδα από το «καθόλου» έχει τεράστια διαφορά. Μπορεί τα αποτελέσματα, όσον αφορά την εμφάνιση, να είναι μακροπρόθεσμα, παρ’ όλα αυτά όμως οι ώρες αυτές της σωματικής άσκησης είναι το καλύτερο δώρο που μπορεί να χαρίσει κάποιος στον εαυτό του!

Πότε λέμε «όχι» στη γυμναστική;

«Όχι» στη γυμναστική λέμε μόνο σε ειδικές περιπτώσεις που αφορούν σε ιατρική γνωμάτευση. Εκτός όμως από αυτό, θα πρέπει να είμαστε πολύ επιφυλακτικοί σε περιόδους, ή και ημέρες απλώς, κατά τις οποίες εργαζόμαστε πολύ σκληρά σωματικά. Όταν λοιπόν ένα σώμα είναι ήδη καταπονημένο, καλό θα είναι να μην το επιβαρύνουμε με σωματική άσκηση για να αποφύγουμε συμπτώματα υπερκόπωσης με οδυνηρές συνέπειες.

Όταν ο εργαζόμενος ξεχνιέται και αφήνεται, υπάρχει τρόπος να τον κινητοποιήσει κάποιος;

Εάν από τον κύκλο των συναδέλφων, φίλων ή μελών της οικογένειας δεν υπάρχει κάποιος που να θυμίζει στον εργαζόμενο ότι πρέπει να δραστηριοποιηθεί αθλητικά, τότε αυτομάτως η αφύπνισή του είναι καθήκον του προσωπικού του γυμναστή, ο οποίος θα του δώσει το κίνητρο για να γίνει η γυμναστική τρόπος ζωής του.

 

Της Μίας Κόλλια

Copyright: www.shutterstock.gr

 


Νους υγιής εν σώματι υγιεί!

Leave a Reply