Επιχειρηματικότητα: Η κριτική των άλλων


Είναι στην ανθρώπινη φύση να αναρωτιόμαστε τι σκέφτονται οι γύρω μας για εμάς και να επιζητούμε την έγκρισή τους. Ωστόσο, αρχίζει να υπάρχει πρόβλημα, όταν ο φόβος της κριτικής καταπνίγει αυτό που πραγματικά θέλουμε να κάνουμε.

Ένας καλός επιχειρηματίας αφήνει στην άκρη τη συνεχή ανάγκη για έγκριση. Σέβεται τις απόψεις των άλλων, όμως η δική του «φωνή» είναι πάντα πιο δυνατή. Ακολούθησε λοιπόν τον δικό σου δρόμο, μέσα από τα παρακάτω βήματα διαχείρισης της κριτικής των άλλων -κι ο καθένας ας κρίνει τις δικές του πράξεις…

Γνώρισε τις δικές σου αξίες

Το «κλειδί» είναι να καταλάβεις τι είναι σημαντικό για σένα. Όταν έχεις τις δικές σου αξίες και ένα σταθερό όραμα, οι απόψεις των άλλων θα βαραίνουν λιγότερο για σένα.

 

Σταμάτα να κρίνεις διαρκώς τον εαυτό σου

Αν δεν θέλεις να σε κρίνουν οι άλλοι, θα πρέπει να χαμηλώσεις την ένταση της εσωτερικής σου κριτικής. Μερικές φορές αμφισβητούμε οι ίδιοι τόσο πολύ τον εαυτό μας, που στο τέλος δεν μπορούμε να προχωρήσουμε.

 

Φαντάσου το χειρότερο που θα μπορούσε να συμβεί

Αν βασανίζεσαι για το τι σκέφτονται οι άλλοι για τη στρατηγική που ακολουθείς, αναρωτήσου: ποιο είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να συμβεί, αν κάποιος ασκεί κριτική στη δουλειά σου; Και τότε θα καταλάβεις ότι δεν… τρέχει και τίποτα.

 

Παίρνε αποφάσεις γρήγορα, αλλά κατέβασε ταχύτητα όταν αλλάζεις γνώμη

Όταν ανησυχείς για το τι σκέφτονται οι άλλοι, είναι δύσκολο να είσαι αποφασιστικός, κι αυτό ανακόπτει την πρόοδό σου. Γι’ αυτό, παίρνε αποφάσεις γρήγορα, αλλά κατέβασε ταχύτητα όταν αλλάζεις γνώμη.

 

Άκουσε τους πελάτες σου

Ένας επιχειρηματίας πρέπει να δίνει ιδιαίτερη προσοχή σε αυτά που σκέφτονται οι πελάτες του. Εξάλλου από αυτούς προέρχονται τα έσοδα της δουλειάς του. Υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο να ξεπεράσεις τον φόβο της κριτικής από το να αγνοείς τον πελάτη και τις ανάγκες της αγοράς.

 

Το συμπέρασμα είναι ότι σίγουρα κάθε νέο επιχειρηματικό βήμα ενέχει την πιθανότητα άσκησης κριτικής από τους άλλους. Όπως μας λέει η ψυχολόγος και οικογενειακή θεραπεύτρια Αγγελική Χούγια, Μ.Α.,

«Η κριτική των άλλων, ο φόβος της κριτικής και η ανάγκη για επιβεβαίωση είναι αλληλένδετες έννοιες. Η επιβεβαίωση είναι αναγκαία: δίνει στο άτομο την απαιτούμενη ανατροφοδότηση (feedback) σχετικά με το αν πορεύεται σωστά ή κατάλληλα στη ζωή του -στην προκειμένη περίπτωση αν το νέο επιχειρηματικό βήμα χαίρει αποδοχής ή όχι. Όταν όμως η ανάγκη για επιβεβαίωση είναι υπέρμετρη, τότε το άτομο χαρακτηρίζεται από αίσθημα ηττοπάθειας, χαμηλή αυτοπεποίθηση και αυξημένο άγχος. Κομβικό σε αυτό το σημείο είναι να τονίσουμε την έννοια της ενδογενούς επιβεβαίωσης. Είναι απαραίτητο δηλαδή το άτομο να λαμβάνει υπόψη του την κριτική που του ασκείται, γιατί μετά βεβαιότητας και από εκεί έχει να εισπράξει και ενδεχομένως να προβεί σε κατάλληλες “διορθωτικές κινήσεις”, αλλά όλα αυτά σε ένα πλαίσιο εσωτερικής σιγουριάς και εσωτερικής επιβεβαίωσης. Να αντλεί δηλαδή σιγουριά, εμπιστοσύνη και επιβεβαίωση πρωτίστως από τον ίδιο του τον εαυτό».

 

Της Μίας Κόλλια


Επιχειρηματικότητα: Η κριτική των άλλων

Leave a Reply