Ο κ. Γιώργος Τζιλιβάκης, διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού της Sprider Stores, μιλάει για τα νέα δεδομένα που ισχύουν στην αγορά εργασίας, για τη νέα γενιά εργαζομένων, για το νέο του βιβλίο κ.ά.

Hominum Opus: Το βιβλίο σας «Οδηγίες προς ναυτιλλομένους – Στο πέλαγος της αγοράς εργασίας» σε ποιους απευθύνεται και ποιος είναι ο στόχος του;

Γιώργος Τζιλιβάκης: Απευθύνεται σε όσους ψάχνουν για δουλειά στον ιδιωτικό τομέα ή σε όσους ήδη εργάζονται και θέλουν να βρουν κάτι διαφορετικό. Επίσης απευθύνεται σε νέα παιδιά που μπαίνουν για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας. Στόχος του είναι να καλύψει ένα κενό που υπάρχει και να βοηθήσει με πρακτικές οδηγίες όσους απασχολεί το συγκεκριμένο ζήτημα. Έχω διαπιστώσει ότι μια μεγάλη μερίδα υποψηφίων δεν γνωρίζει με ποιον τρόπο πρέπει να κινηθεί για να βρει ή για να αλλάξει δουλειά. Δυστυχώς είναι κάτι που δεν διδάσκεται στο πανεπιστήμιο. Από την άλλη πλευρά, εάν κάποιος εργάζεται πολλά χρόνια σε μια εταιρία, έχει αποκοπεί από τα δεδομένα της αγοράς εργασίας.

Προσπαθώ, λοιπόν, να δώσω μια εικόνα για το πού μπορεί κάποιος να βρει θέσεις που ανοίγουν (αγγελίες, γραφεία συμβούλων, ηλεκτρονικές σελίδες). Στη συνέχεια παρουσιάζεται το τι πρέπει να περιέχει ένα βιογραφικό σημείωμα, αλλά και το τι πρέπει να γράψουμε και τι όχι στη συνοδευτική επιστολή. Αφού καλέσουν τον υποψήφιο για συνέντευξη, περιγράφεται το πώς πρέπει να είναι ντυμένος και πώς να αποφύγει πιθανά λάθη που θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην υποψηφιότητά του. Τέλος, παρουσιάζονται οι πιο συνηθισμένες ερωτήσεις που υποβάλλονται σε μια συνέντευξη. Σε κάθε σημείο, προσπαθεί να δώσει στον αναγνώστη μια εικόνα «εκ των έσω», δηλαδή πώς αντιμετωπίζουν στην πραγματικότητα την επιλογή υποψηφίων οι εταιρίες. Όλα αυτά με μια χαλαρή προσέγγιση, με χιούμορ και με μια διάθεση απομυθοποίησης προσώπων και καταστάσεων, χωρίς βαρύγδουπες και σοβαροφανείς αναλύσεις.

Hominum Opus: Η αγορά εργασίας το τελευταίο διάστημα έχει αλλάξει δραματικά. Ποια είναι τα νέα δεδομένα;

Γ.Τζ.: Η κυριότερη αλλαγή είναι ότι έχουν αυξηθεί κατά πολύ οι διαθέσιμοι υποψήφιοι, ενώ έχουν λιγοστέψει δραματικά οι θέσεις εργασίας. Τα τελευταία 20 χρόνια έχουν μπει στην αγορά εργασίας χιλιάδες απόφοιτοι ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων. Για δεκαετίες το όνειρο κάθε γονιού ήταν «το παιδί να σπουδάσει και να βρει μια καλή δουλεία». Παράλληλα, οι εταιρίες του ιδιωτικού τομέα έχουν δημιουργήσει πολλά αξιόλογα στελέχη με εμπειρία και σημαντική επαγγελματική εκπαίδευση. Για όλους αυτούς τους υποψηφίους, οι εταιρίες είτε έχουν συρρικνώσει το δυναμικό τους είτε δεν ανοίγουν νέες θέσεις, με αποτέλεσμα η κατάσταση να έχει οδηγηθεί σε μια στασιμότητα. Κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι φανερό το πόσο σημαντική είναι η κατάλληλη προετοιμασία για να διεκδικήσει κάποιος μια θέση.

Hominum Opus: Η ευελιξία από την πλευρά των εργαζομένων είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό που αναζητούν οι επιχειρήσεις από τη νέα γενιά εργαζομένων;

Γ.Τζ.: Μη θεωρήσετε δεδομένο ότι οι επιχειρήσεις γνωρίζουν με σαφήνεια τι αναζητούν. Το τελευταίο διάστημα επιδιώκουν να προσλάβουν αξιόλογους υποψηφίους με χαμηλές αποδοχές. Κάτι τέτοιο βέβαια βραχυπρόθεσμα μπορεί να αποδειχθεί επωφελές αν το αξιοποιήσουν σωστά, εάν δηλαδή προσφέρουν κατάλληλο περιβάλλον για να αποδώσει θα κερδίσουν από την τεχνογνωσία του. Αν σταδιακά αναπροσαρμόσουν το πακέτο αμοιβής θα είναι και οι δύο πλευρές κερδισμένες. Διαφορετικά, και επειδή η σημερινή κατάσταση δεν θα κρατήσει για πάντα, μπορεί σε κάποιο χρονικό διάστημα στο μέλλον να δούμε πολλά στελέχη να επιδιώκουν μια μετακίνηση με καλύτερες προοπτικές. Όσον αφορά τους νέους που μπαίνουν για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας ή έχουν μπει πρόσφατα, θα χρειαστεί να προσπαθήσουν να αποδείξουν την αξία τους επιδεικνύοντας μεγαλύτερο ζήλο και επαγγελματισμό, κάτι που μακροπρόθεσμα θα αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμο για αυτούς.


«Οι διαθέσιμοι υποψήφιοι αυξάνονται συνεχώς, ενώ λιγοστεύουν δραματικά οι θέσεις εργασίας»

Leave a Reply