ΓΕΛΑΤΕ, ΚΑΝΕΙ ΚΑΛΟ!

χιούμορ
Ένας χώρος εργασίας όπου συχνά ακούγονται γέλια γενικά θεωρείται κάτι καλό. Αρκετές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι το χιούμορ δεν κάνει μόνο τους ανθρώπους να αισθάνονται καλύτερα ή την ώρα στο γραφείο να περνάει πιο γρήγορα. Οι εργαζόμενοι που γελούν μαζί είναι πιο δημιουργικοί, πιο συνεργάσιμοι και ως αποτέλεσμα, πιο παραγωγικοί και κερδοφόροι. Ομοίως, το χιούμορ έχει αποδειχθεί ότι ενισχύει το status: τα στελέχη που λένε αστεία και ανέκδοτα στη δουλειά τους (αρκεί να είναι κατάλληλα) συγκεντρώνουν περισσότερη υποστήριξη στις πρωτοβουλίες τους, παρακινούν πιο εύκολα τους εργαζόμενους και κλείνουν περισσότερες συμφωνίες.

Οι ηγέτες δίνουν τον τόνο σε ολόκληρο τον χώρο εργασίας. Οι εργαζόμενοι  παρατηρούν τι κάνει ή τι λέει ο ηγέτης και προσαρμόζουν ανάλογα τη δική τους συμπεριφορά. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό για τους ηγέτες να κατανοούν τους σωστούς -και τους λάθος- τρόπους να χρησιμοποιούν το χιούμορ στον χώρο εργασίας.

Σε μια έρευνα που παρουσιάστηκε στο «Academy of Management Journal» για τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν τα αστεία ενός ηγέτη στη συμπεριφορά των υπαλλήλων του, διαπιστώθηκε ότι η χρήση του χιούμορ από τον αρχηγό μπορεί να παράγει ένα ευρύ φάσμα επιπτώσεων στην οργανωτική συμπεριφορά. Από τη μια πλευρά, μπορεί να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο τα μέλη της ομάδας βλέπουν τις κοινωνικές τους σχέσεις με τους προϊσταμένους τους, το οποίο με τη σειρά του οδηγεί σε καλύτερη εργασιακή δέσμευση των εργαζομένων, πιο σκληρή δουλειά, πιο ενθουσιώδη και πιο παραγωγική.

Από την άλλη ωστόσο, κάποιες μορφές χιούμορ εκ μέρους ενός leader μπορούν επίσης να λειτουργήσουν ως ισχυρό μήνυμα στα μέλη της ομάδας ότι είναι «εντάξει» να σπάσουν τους κανόνες με αρνητικούς τρόπους.

Η μελέτη επίσης διαπίστωσε ότι ένας σημαντικός παράγοντας είναι ο βαθμός στον οποίο οι ηγέτες χρησιμοποίησαν επιθετικό χιούμορ, όπως πειράζοντας μέλη του προσωπικού ή λέγοντας βρώμικα αστεία. Εδώ, η έρευνα έδειξε ότι οι ηγέτες που προωθούν αυτή τη μορφή χιούμορ είναι πιο πιθανό να προετοιμάσουν τον δρόμο για τους υπαλλήλους να συμπεριφέρονται άσχημα και είναι λιγότερο πιθανό να δημιουργήσουν μια αίσθηση σύμπνοιας στις ομάδες τους.

Αυτά τα ευρήματα δεν πρέπει να θεωρούνται ως μήνυμα για να σταματήσουν οι ηγέτες να λένε αστεία στην εργασία. Τα στοιχεία παραμένουν σαφή: το χιούμορ είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τα αφεντικά, ώστε να παρακινήσουν τις ομάδες τους να επιτύχουν καλύτερη απόδοση. Παρ’ όλα αυτά οι επικεφαλής πρέπει επίσης να έχουν επίγνωση ότι αποτελούν υπόδειγμα συμπεριφοράς. Θα πρέπει να είναι προσεκτικοί σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν με τις ομάδες τους, αυξάνοντας την ικανότητα αυτοελέγχου τους και κατανοώντας καλύτερα ποια είδη χιούμορ είναι κατάλληλα σε διαφορετικές καταστάσεις. Ένα αστείο μπορεί να ξεκινήσει ως «απλά ένα αστείο» -αλλά ειδικά για τους ηγέτες, ο αντίκτυπός του μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες.

Της Μίας Κόλλια

Copyright: www.shutterstock.com


ΓΕΛΑΤΕ, ΚΑΝΕΙ ΚΑΛΟ!

Leave a Reply