Πανδημία: ευκαιρία για εργοδότες ή άλλοθι;

pandemic alliby
Πέρα από τα πλείστα αρνητικά που έφερε, η πανδημία έφερε και μια ευκαιρία για τις επιχειρήσεις να δείξουν το κοινωνικό τους πρόσωπο. Ή ένα άλλοθι για να μην το κάνουν…

Του Δημήτρη Φαλλιέρου,

Χθεσινό άρθρο της Ρ. Σπάθη στην «Οικονομική» της Καθημερινής, μας θύμισε ότι πέρσι τέτοιες μέρες μαζεύτηκαν περίπου 200 από τους μεγαλύτερους εργοδότες του κόσμου, να επαναπροσδιορίσουν το «ποιος είναι πραγματικά ο σκοπός μια επιχείρησης». Συμφώνησαν λοιπόν ότι σκοπός μιας επιχείρησης δεν είναι να δίνει προτεραιότητα στο συμφέρον των μετόχων, αλλά ότι πρέπει να στρέψει την προσοχή της στους υπαλλήλους της και γενικά στους συνεργάτες και την κοινωνία που επηρεάζει. Ανάμεσα στα «μεγάλα κεφάλια» των CEOs που υπέγραψαν αυτή την νέα εργοδοτική Διακήρυξη, είναι και πολλοί γνωστοί: από τον Jeff Bezos της Amazon και την Mary Barra της General Motors, μέχρι τον Tim Cook της Apple.

Συγκεκριμένα για τους υπαλλήλους έγραψαν:

«Δεσμευόμαστε να επενδύουμε στους υπαλλήλους μας. Να τους αποζημιώνουμε δίκαια και να τους διαθέτουμε σημαντικές παροχές. Να τους υποστηρίζουμε μέσω της κατάρτισης και της εκπαίδευσης που βοηθούν στην ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων για έναν ταχύτατα μεταβαλλόμενο κόσμο».

«Για έναν ταχύτατα μεταβαλλόμενο κόσμο»...

Λίγα πράγματα (πλην των πολέμων) έχουν μεταβάλλει τόσο τον κόσμο μας όσο η νόσος COVID-19. Τώρα λοιπόν χρειάζεται περισσότερο την ορθή εργοδοτική κρίση, αυτός ο μεταβαλλόμενος κόσμος.

Το πώς αντιμετωπίζουμε τους υπαλλήλους μας σε περιόδους κρίσης, είναι πολύ ενδεικτικό του εταιρικού προφίλ μας. Βεβαίως κανείς δεν αναμένει να αυξηθούν οι προθέσεις προσλήψεων αυτό το διάστημα – ας είμαστε ρεαλιστές. Ούτε να βρεθούν μαγικές λύσεις που θα επανορθώσουν οικονομικές ζημιές που ήδη χτύπησαν την πόρτα.

Όμως η κοινωνική ευαισθησία και επένδυση στους υπαλλήλους μπορεί να βρει άλλους τρόπους έκφρασης:

-μια πιο δίκαιη, για παράδειγμα, εφαρμογή τυχόν μειωμένου ωραρίου.

-εξασφάλιση δωρεάν ανιχνευτικών τεστ κορωνοϊού για τους υπαλλήλους, εφόσον αποτελεί απαίτηση της επιχείρησης το να έχουν κάνει το τεστ οι υπάλληλοι πριν επιστρέψουν στη δουλειά τους από τις διακοπές.

-για τις επιχειρήσεις που ωφελήθηκαν μέσα στον κορωνοϊό (π.χ. εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου που είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται), αναγνώριση της συμβολής των υπαλλήλων τους. Ας μην ξεχνάμε τις κατηγορίες που δέχθηκε η προαναφερθείσα Amazon, ότι δεν επέδειξε καλές εργοδοτικές πρακτικές μέσα στην πανδημία, ενώ επωφελήθηκε από την έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.

-καλύτερη, πιο ανθρώπινη πολιτική για τις αναρρωτικές άδειες ή άδειες για τη φροντίδα αγαπημένων ανθρώπων.

-σχεδιασμός πιο αποτελεσματικών ιατροφαρμακευτικών προγραμμάτων ή παροχών υγείας για τους υπαλλήλους στις εταιρείες που υποστηρίζουν τέτοιες παροχές.

-επιτάχυνση της ψηφιοποίησης. Ναι, η επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι πράξη αγάπης προς τους υπαλλήλους αυτή την περίοδο. Παγιώνοντας ψηφιακούς τρόπους συνεργασίας, προστατεύουμε τους υπαλλήλους από επιπρόσθετη έκθεση σε κινδύνους.

-δημιουργία σαφούς πλάνου για το πώς χειριζόμαστε ως εργοδότες την πιθανότητα κρούσματος μέσα στον εργασιακό χώρο.

-πλάνο αντιμετώπισης κοινωνικού στίγματος (που δυστυχώς φαίνεται να ακολουθεί τους εργαζομένους που έχουν διαγνωσθεί θετικά).

-περισσότερο προσωπικό ενδιαφέρον. Ακόμα και αν η εταιρική πρακτική μας είναι να έχουμε πιο «ουδέτερες» σχέσεις με τους υπαλλήλους μας, αυτή δεν είναι η σωστή εποχή για κάτι τέτοιο. Αυτή είναι μια εποχή, για να «ακούσουμε τις ανησυχίες τους», να μετριάσουμε το στρες τους, να δείξουμε προσωπικό ενδιαφέρον.

-εκπαίδευση. Σε μια εποχή που ο όγκος δουλειάς μπορεί να μειώνεται, ας δώσουμε στους υπαλλήλους μας διεξόδους για εκπαίδευση μέσα στον εργασιακό χρόνο.

Μια γενιά ευπαθής και μια γενιά empathy-ς

Μπορεί οι μεγαλύτεροι σε ηλικία να ανήκουν περισσότερο στις «ευπαθείς» όπως λέμε ομάδες, αλλά οι νεότεροι τελικά είναι πιο empathy-ς (ας μας επιτραπεί το λογοπαίγνιο). Πράγμα που σημαίνει ότι δείχνουν μεγαλύτερο empathy, μεγαλύτερη κοινωνική επαγρύπνηση και ευαισθησία και το ίδιο αναμένουν από τις εταιρείες τους – είτε δουλεύουν σε αυτές, είτε επενδύουν σε αυτές ως επενδυτές. Όλες οι σχετικές μελέτες σε Ελλάδα και εξωτερικό δείχνουν μια τέτοια στροφή. Το ερώτημα είναι: οι επιχειρήσεις θα πάρουν το «μήνυμα» βρίσκοντας κοινωνικά αποδεκτούς τρόπους αντιμετώπισης της κρίσης; Ή θα δουν την κρίση ως άλλοθι για να πετάξουν περιττά βάρη; Ο φετινός χειμώνας θα ξε-σκαρτάρει το τοπίο.

*Φωτογραφία: Branimir Balogović / Pexels


Πανδημία: ευκαιρία για εργοδότες ή άλλοθι;
Tagged on:     

Leave a Reply