Τα «όχι» του δημόσιου λόγου

speaker

Η επιλογή των λέξεων είναι ένας από τους κρίσιμους τρόπους που εμπνέουν ένα κοινό. Για έναν επιτυχημένο ομιλητή, υπάρχουν ορισμένες λέξεις και φράσεις στις οποίες μπορεί πάντα να βασίζεται, ώστε να τον βοηθήσουν να συνδεθεί με το κοινό του.

Της Μίας Κόλλια

Για παράδειγμα, λέγοντας «ευχαριστώ» δείχνει εκτίμηση για τον χρόνο και την προσοχή του ακροατηρίου του. Ξεκινώντας από το «Ο σκοπός αυτής της παρουσίασης είναι να…» δηλώνει τον στόχο της ομιλίας του. Και χρησιμοποιώντας φράσεις όπως «φανταστείτε αν…», βοηθά το κοινό του να απεικονίσει το μήνυμα του. Ακολουθούν πέντε φράσεις που οι επιτυχημένοι δημόσιοι ομιλητές δεν λένε ποτέ:

1. «Συγγνώμη»: Οι ομιλητές συχνά δυσφημίζουν τον εαυτό τους λέγοντας αναπάντεχα τη λέξη «Συγγνώμη». Για παράδειγμα, κάποιος από το ακροατήριο λέει: «Θα μπορούσατε να πάτε πίσω στην προηγούμενη διαφάνεια;» ή «Θα μπορούσατε να μιλήσετε πιο δυνατά;» και ο ομιλητής απαντά: «Συγγνώμη». Δεν υπάρχει λόγος. Αντ’ αυτού, δώστε μια θετική απάντηση όπως, «Φυσικά, πολύ ευχαρίστως». Οι ομιλητές τείνουν επίσης να ζητούν συγγνώμη όταν σκέφτονται ότι έχουν κάνει ένα λάθος, το οποίο το κοινό πιθανότατα δεν έχει προσέξει. Για παράδειγμα, ο ομιλητής λέει, «Συγγνώμη, νωρίτερα, ξέχασα να πω…». Αντ’ αυτού, απλά το λέτε. Μη δώσετε προσοχή σε ένα «ατύχημα». Κρατήστε μια «συγγνώμη» για μια πραγματική αποτυχία. Διαφορετικά, υπονομεύει την εξουσία και την τεχνογνωσία σας.

2. «Δεν είμαι τόσο προετοιμασμένος όσο θα ήθελα»: Αυτή η φράση βλάπτει τη φήμη του ομιλητή με διάφορους τρόπους. Δείχνει στο ακροατήριο ότι ο ομιλητής δεν θεωρούσε το συγκεκριμένο ακροατήριο ή την εκδήλωση ως κορυφαία προτεραιότητα. Ως ομιλητής, βεβαίως, γνωρίζετε ότι η πρωταρχική σας ευθύνη είναι να προετοιμαστείτε άριστα, ώστε να κάνετε την καλύτερη παρουσίαση -αυτή που προσφέρει αξία στο κοινό και αντανακλά θετικά σε σας. Όταν αυτό δεν είναι δυνατό, μην το ανακοινώνετε. Κάνετε το καλύτερο που μπορείτε και προετοιμαστείτε περισσότερο την επόμενη φορά.

3. «Είμαι κουρασμένος»: Ανεξαρτήτως του λόγου της κούρασής σας, μην το ανακοινώνετε. Είστε το κέντρο της ομιλίας και… « the show must go on»! Μην  απογοητεύετε το κοινό σας, λέγοντάς του ότι δεν παίρνει το καλύτερο από εσάς. Εάν η αιτία της κόπωσής σας είναι ένα jet lag, ένα κρυολόγημα, ή έλλειψη ύπνου, πιεστείτε και δώστε τα όλα όσο κρατάει η ομιλία σας.

4. «Το κάλυψα ήδη αυτό. Δεν ακούγατε;»: Όταν κάποιος από το ακροατήριο θέτει μια ερώτηση σχετικά με ένα σημείο στο οποίο έχετε αναφερθεί προηγουμένως, απαντήστε ευγενικά (ακόμα και αν δεν έδιναν προσοχή) και μη γίνεστε επικριτικός. Ποτέ μη φέρνετε σε δύσκολη θέση και αμηχανία έναν ακροατή σας.

5. «Είμαι αγχωμένος»: Μην εξομολογείστε το άγχος σας ως κάτι αρνητικό αλλά διαχειριστείτε το ως κάτι θετικό. Κάθε καλός παρουσιαστής έχει άγχος πριν μιλήσει. Εξάλλου η αδρεναλίνη είναι αυτή η μαγική ενέργεια που τροφοδοτεί το σώμα μας για μια εξαιρετική απόδοση. Χρησιμοποιήστε αυτή την ενέργεια για να χαμογελάτε ειλικρινά, να διατηρείτε καλή οπτική επαφή, να χειρονομείτε φυσικά και να μεταδώσετε με ενθουσιασμό ένα μήνυμα που ωφελεί το κοινό σας. Όταν το κάνετε, η νευρικότητα που αισθάνεστε  εσωτερικά δεν είναι ορατή στους άλλους. Και, ως εκ τούτου, το κοινό αντιλαμβάνεται ότι είστε ένας αξιόπιστος ομιλητής.

Photo by Ilyass SEDDOUG on Unsplash


Τα «όχι» του δημόσιου λόγου
Tagged on:         

Leave a Reply