Βλέπεις σλόγκαν, είναι καλό;

slogan

Ποιες είναι οι αρχές πίσω (και μπροστά) από ένα εταιρικό σλόγκαν που θεωρείται επιτυχημένο;

Του Δημήτρη Φαλλιέρου

Είναι αυτό που συνδέεται με τη μάρκα σας. Είναι η επωδός σας. Είναι το κερασάκι στην (εταιρική) τούρτα σας. Το σλόγκαν σας είναι όλα αυτά, είναι το «τητά» στην ταυτότητά σας (ok, αυτό ήταν λογοπαίγνιο αμφιλεγόμενης διανόησης).

Ακόμα και οι μαμάδες μας σε αυτό τον κόσμο έρχονται με σλόγκαν. «Να προσέχεις». Ή το «ζακέτα να πάρεις». Τα σλόγκαν μπαίνουν στη ζωή μας από νωρίς, χτίζοντας τις σχέσεις μας με τις μάρκες. Άρα όταν έχετε μια εταιρεία ή ένα προϊόν, το σλόγκαν καλείται να παίξει το ρόλο της γέφυρας ανάμεσα στο κοινό και εσάς. Όσο πιο γερή και στέρεη είναι η γέφυρα αυτή τόσο περισσότερο θα αντέξει. Εδώ στο kariera.gr ερχόμενοι σε επαφή με χιλιάδες εταιρείες ετησίως έχουμε δει και συζητήσει αναρίθμητα σλόγκαν. Το να δώσεις έναν «απόλυτο» οδηγό για ένα επιτυχημένο σλόγκαν είναι ριψοκίνδυνο, αλλά ας επιχειρήσουμε να δούμε τι λειτουργεί και τι όχι.

1.Μπαίνει μετά το brand, ή εγκιβωτίζει το brand;

Υπάρχουν τα σλόγκαν που μπαίνουν μετά το όνομα του brand, αλλά υπάρχουν και αυτά που ενσωματώνουν μέσα τους το brand. Π.χ. *brand* Ένας κόσμος, καλύτερος για όλους, αλλά και Η *brand* της φρυγανιάς. Όπως και… *brand* Κάθε μέρα αξίζει, αλλά και Κάντε ένα διάλειμμα, κάντε ένα *brand*.

2.Αποτυπώνεται εύκολα στον νου;

Το να θυμάσαι ένα σλόγκαν είναι σίγουρα καλό. Το να το θυμάσαι και σε συχνές φάσεις της ζωής σου είναι ακόμα καλύτερο. Ρωτήσαμε τη Βασιλική Σουλάνη, copywriter στην attp να μας πει τη δική της άποψη για το θέμα: «Το καλό το slogan δεν θέλει πολλά-πολλά! Θέλει αυθορμητισμό, θέλει καρδιά. Να τα λέει όλα, χωρίς να τα λέει κι όλα. Να γεμίζει το στόμα σου όταν το λες, και να το θυμάσαι σε πολλές καταστάσεις και στιγμές. Το καλό το slogan πρέπει να γράφει. (#διπλής)».

3.Είναι μικρό;

Ό,τι κι αν θέλετε να πείτε με το σλόγκαν σας, σίγουρα μπορείτε να το πείτε και με λιγότερες λέξεις. Βρείτε τον πιο έξυπνο συνδυασμό λέξεων ώστε να βγαίνει μικρό σε έκταση. Να θυμάστε: απλώς συμπληρώνει το brand, δεν το αναλύει.

4.Έχει σχέση με την υπόλοιπη εταιρική σας επικοινωνία;

Σίγουρα μπορείτε να σκεφτείτε πολύ όμορφα σλόγκαν, όμως πάντα χρειάζεται να κάνετε τις εξής ερωτήσεις στον εαυτό σας: Ταιριάζει με το προϊόν μου; Ταιριάζει με τη φιλοσοφία μου; Ταιριάζει με το λογότυπό μου; Θα γελάσετε, αλλά έχουν υπάρξει σλόγκαν που ήταν τελείως ασύνδετα με αυτό που ήθελαν να προβάλλουν. Για παράδειγμα, η παλιότερη αλυσίδα ηλεκτρικών Elephant (ναι, με σήμα τον ελέφαντα!), είχε το σλόγκαν «Ο δικός σας άνθρωπος». Ευτυχώς τότε δεν υπήρχε το hashtag #epicfail.

5.Σίγουρα υπηρετεί τον σκοπό σας;

Οι λέξεις είναι περίεργη υπόθεση. Μπορεί εσείς να δίνετε μια συγκεκριμένη σημασία σε μια λέξη αλλά το κοινό να δίνει μια άλλη, οπότε το σλόγκαν μπορεί να βγει φαιδρό αντί να βγει αποτελεσματικό. Τρανταχτό παράδειγμα, ένα σλόγκαν της  εταιρείας Electrolux: έγραφε για τις σκούπες «Nothing sucks like an Electrolux». Όπου το sucks μπορεί να σημαίνει ρουφάει, αλλά έχει και πιο παρεξηγήσιμη έννοια, όπου sucks στην αργκό σημαίνει «είναι χάλια».

6.Ακούγεται ωραία;

Κάθε αρετή ενός σλόγκαν (το να είναι στοχευμένο, αληθινό και οικείο) πέφτει στο κενό αν το σλόγκαν δεν έχει αυτό το je ne sais quoi (που λένε και οι Γάλλοι), αυτόν δηλαδή τον αστάθμητο παράγοντα που κάνει ένα σλόγκαν να ηχεί καλά στα αυτιά μας. Ο Μάνος Αγγελάκης, επαγγελματίας στο διαφημιστικό copywriting το θέτει πολύ σωστά: «Ναι, πρέπει να είναι μονοσήμαντο, ενώ μιλάει σε πολλούς. Και ναι, πρέπει να έχει μία αλήθεια που αντιπροσωπεύει το brand. Αλλά, κυρίως, πρέπει να σου θυμίζει κάτι, χωρίς να το έχεις ξαναδεί, και να έχει μία μουσικότητα. Αυτό το “ακούγεται ωραία” που δεν ορίζεται και το βρίσκεις στο γράψιμο. Οπότε το ψάχνω κι εγώ, κι όποιος το βρει πρώτος στέλνει».

Πίσω από κάθε σλόγκαν που μας φαίνεται απλό, κρύβονται ώρες σκέψης, ατελείωτοι καφέδες, προσλαμβάνουσες παραστάσεις πολλών διαφορετικών ανθρώπων και σίγουρα μια καλή ενσυναίσθηση για το τι θα «μιλήσει» στο κοινό σας. Κάντε δοκιμές και μη φοβηθείτε να καταγράψετε όλες τις ιδέες σας, όσο ανόητες κι αν σας φαίνονται. Οι ιδέες κινούν τον κόσμο, δώστε λίγη έξτρα κίνηση…!

Image source: Fauxels for Pexels


Βλέπεις σλόγκαν, είναι καλό;

Leave a Reply